Suomi kieltämässä sähköautot

Suomi kieltämässä sähköautot

Suomi harkitsee sähköautojen täyskieltoa. Asiaa on valmisteltu julkisuudelta piilossa laaja-alaisessa yhteistyössä eri ministeriöiden välillä.

Tähän asti sähköautojen määrä on kyetty pitämään kurissa muista Euroopan maista poikkeavalla politiikalla, jossa sähköautojen edistämistoimet on minimoitu. Tällä hetkellä Suomessa on noin 1700 ladattavaa ajoneuvoa. Näistä reilu kolmannes on täyssähköautoja.

Liikenteen sähköistymistä pidetään yhtenä kolmesta keskeisestä liikenteen globaalista megatrendistä, ja tehokkaimpana tapana taistella liikenteen päästöjä vastaan. Kaksi muuta megatrendiä ovat itse ajavat ajoneuvot ja liikenteen palvelut (Mobility-as-a-Service). Suomen näkökulmasta erityisesti sähköautojen haitat nähdään hyötyjä suurempina ainakin nykyisessä markkinan kehitysvaiheessa. Myös muut trendit aiheuttavat vastustusta.

Kilpailu biopolttoaineiden kanssa uhka Suomen vientiteollisuudelle

Työ- ja elinkeinoministeriössä sähköautot nähdään uhkana erityisesti kotimaiselle öljyteollisuudelle. ”Suomen valtio on pyrkinyt edistämään eurooppalaista lainsäädäntöä biopolttoaineita suosivaksi. Sähköautoistuminen vie meiltä uskottavuutta näissä keskusteluissa”, TEM:stä todetaan. Suomalaiset öljy-yhtiöt Neste Oil ja St1 ovat pyrkineet edistämään öljykauppaa biopolttoaineiden uudella vihreämmällä imagolla.

Hallitusohjelman uskottavuus pelissä

Hallitusohjelmassa biopolttoaineet on nostettu keskiöön. Hallitusohjelman tavoitteina on tukea uutta vientiliiketoimintaa clean tech-sektorille, johon suomalainen öljyteollisuuskin halutaan rinnastaa. ”On järkevää tukea menestyviä aloja kuten öljyteollisuutta sen sijaan että riskeeraisimme epävarmoihin uusiin teknologioihin. Jos biopolttoaineista ei synny vientiliiketoimintaa, rahat eivät mene hukkaan, sillä öljykauppa kannattaa hyvin.” Öljyn jalostus ja vienti on Suomen tärkeimpiä vientiteollisuuden aloja. Työ- ja elinkeinoministeriö sijoittaa biopolttoaineisiin tänä vuonna 20 M€ ja kahtena seuraavan vuonna 150 M€. Rahat kohdistetaan suoraan öljyteollisuudelle kärkihankkeiden energiatukena.

Sähköautot rapauttavat veropohjan

Valtiovarainministeriö on erittäin huolissaan sähköautojen mahdollisen lisääntymisen aiheuttamasta verokannan rapautumisesta. ”Liikennepolttoaineiden ja liikenteen verotus on koko verojärjestelmämme kivijalka. Polttoaineiden käyttöä pitäisi valtion talouden näkökulmasta päinvastoin lisätä”, VM:stä todetaan. Päästöpohjaisesta verotuksestakaan ei tässä ole hyötyä, kun sähköntuotanto on niin vähäpäästöistä.

Kasvua perinteisistä kivijaloista

Toinen TEM:n näkökulma on perinteisten Suomen kivijalkojen kuten metsäteollisuuden intressien huomioiminen. Maailmalla on nyt nähtävissä niin sanottujen disruptiivisten teknologioiden voimakas kasvuaalto. On uhkana, että nämä uudet teknologiat syövät suomalaisen teollisuuden kivijalan samalla tavalla kuin digitaalisuus on jo syrjäyttänyt paperin. ”Vaikutusmahdollisuutemme kansainväliseen markkinaan ovat vähäiset, mutta olemassa olevaa kotimarkkinaa voimme joitakin vuosia suojata protektiivisella lainsäädännöllä”, TEM:stä perustellaan. Lainsäädäntöä valmistellaan myös muiden uusien teknologioiden, kuten Uber-kyytipalveluiden rajoittamiseksi. ”Ehdimme paremmin varautua uusien teknologioiden vaikutuksiin kun otamme tässä vaiheessa lainsäädännöllä aikalisän.”

Pienen maan resurssien kannalta sirpaloituminen uhkana

Tutkimuskeskus VTT ja Valtiontalouden tutkimuskeskus VATT ovat laatineet hallitukselle tiekarttaa päästöjen vähentämiseen. VTT:n ja VATT:n tutkimuksen mukaan sähköautojen nopea edistäminen ei ole perusteltua. ”Suomessa ei kannata hypätä suin päin käyttämään uusia teknologioita. Kaikki uudet teknologiat eivät muodostu valtavirraksi, ja on Suomen etu, että emme ole ensimmäisten joukossa uusissa asioissa. Voimme antaa muiden maiden kokeilla ja luoda kaupallisen markkinan ensin. Ei meidän tarvitse joka alalla omaa uutta teknologiaa kehittää. Usein uusien teknologioiden nopeassa käyttöönotossa syntyy sivutuotteina myös uusia innovaatioita, keksintöjä ja palveluita, jotka edelleen sirpaloivat suomalaisen teollisuuden ja palveluiden kenttää. Suomen vähäiset voimavarat kannattaa keskittää teollisuuden perinteisiin kivijalkoihin, toteaa VTT. ”Me VTT:llä kehitämme näitä uusia teknologioita ja innovaatioita ja meillä on hyvä kyky päätellä, milloin teknologiat ovat sopivan kypsiä käyttöönotettavaksi”.

LVM haluaisi eroon yksityisautoilusta

Liikenne- ja viestintäministeriössä sähköautot nähdään koko suomalaisen liikennevision uhkana: ”Olemme LVM:ssä lanseeranneet vision liikenteen palveluista, jotka mahdollistavat elämän ilman autoa. Meiltä putoaa pohja pois, jos autoilusta tuleekin ympäristöystävällistä.” Ruuhkat eivät riitä meille perusteluksi uuden liikennejärjestelmän tukemiselle. Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa mennä vielä pidemmälle: LVM on tiettävästi esittämässä kaikkien henkilöautojen täyskieltoa ainakin kaupunkikeskustoissa. LVM:ssä valmistellaan Liikennekaari nimellä kulkevaa lainsäädäntöpakettia, joka on tarkoitus tuoda eduskunnalle vielä tämän kevään aikana.

Myös muut liikenteen megatrendit uhkana

Kaupungit ja liikenteen järjestäjät suhtautuvat liikenteen palveluistamiseen karsaasti. ”Joukkoliikenne on julkista palvelua, samoin kuin taksiliikenne”. Jos palvelut muuttuvat kaupallisiksi ja markkinaehtoisiksi eikä niitä enää rahoiteta julkisesti, meillä ei ole enää mahdollisuutta päättää miten joukkoliikennettä kansalle tarjotaan. Kansalaiset saattavat itsenäisesti valita paremmin tuotetun kaupallisen palvelun julkisesti toteutetun yhteiskunnan maksaman palvelun sijaan. Näin emme kykene jatkossa perustelemaan joukkoliikenteen yli 50% julkista rahoitusta, mikäli ihmiset ryhtyvät käyttämään kaupallisia palveluita. Onnibus on tästä varoittava esimerkki.¨

Sähköinen liikenne -hankkeessa varauduttu toimenpiteisiin

Sähköinen liikenne –hankkeessa on kehitetty kymmenien suomalaisten start-up-yritysten voimin uusia teknologioita ja palveluita erityisesti sähköautojen lataukseen. Nämä liiketoiminnat ovat luonteeltaan globaaleja digitaalisia palveluita. Palveluiden vienti ylittää lähes kaikilla alan toimijoilla kotimarkkinakysynnän jo nyt.

”Kotimarkkinareferenssejä ei tarvita, kun voimme myydä suoraan Suomen ulkopuolelle”, Sähköinen liikenne –hankkeen Elias Pöyry perustelee.

Pöyry jaksaa nähdä valoa tunnelin päässä. ”Uskon, että vaikutukset jäävät väliaikaisiksi. Suomi jää sähköautoistumisessa jälkeen ehkä 5-10 vuotta Euroopan johtavista markkinoista. Tämä on ihan linjassa Suomen teollisuuden muun teknologisen kehityksen tavoitteiden kanssa”, Pöyry toteaa.

Aiheesta lisää:

Huomenta Suomi tänään klo 7.20: Kasviöljypolttoaineet lisänneet päästöjä http://www.mtv.fi/uutiset/huomentasuomi

HS 1.42016: Autot liikkuvat vastakin bensiinillä ja dieselillä – niissä vain on nykyistä enemmän bioaineita http://www.hs.fi/talous/a1459396444366

HS 1.4.2016: TESLA Model 3 julkistettu tänään http://www.hs.fi/autot/a1459473717647