Sähköauton latauspisteen asentaminen asunto-osakeyhtiössä - alkuun pääsee helposti

Sähköauton latauspisteen asentaminen asunto-osakeyhtiössä - alkuun pääsee helposti

Lähtökohtaisesti kaikkien taloyhtiöiden sähköjärjestelmät on mitoitettu siten, että ne sietävät 2-4 sähköautoa ilman että järjestelmä vaatii muutoksia.

On tärkeää, että asunto-osakeyhtiöllä on valmius tarjota ennakkoluulottomille ensimmäisille sähköautoilijoille mahdollisuus käyttää sähköautoa ja ladata se omalla pysäköintipaikallaan. Kun ensimmäisille innokkaille on järjestetty latausmahdollisuus, taloyhtiöllä on hyvää aikaa perehtyä paremmin sähköauton latauksen vaikutuksiin ja selvittää tulevaisuuden tarpeet jotka on otettava huomioon pitkän tähtäimen suunnittelussa. Asunto-osakeyhtiön ensimmäisen latauspisteen tyypin ratkaiseekin se, millainen sähköauto latausta tarvitsee.

Kuka latauspisteen maksaa?

Kiinteistöyhtiöissä jaetaan kustannuksia eri osapuolten kanssa hyvin eri tavoin. Toisilla perheillä on auto, jota varten tarvitaan autopaikka, toisilla ei. Samalla lailla sähköauton latausmahdollisuus ei ole yhdenvertaisuusasia niin kauan kuin varmistetaan, että lataussähkö laskutetaan asukkaalta. Lainsäädännöllisiä rajoituksia latauksen sallimiseksi esimerkiksi vain joillakin pysäköintipaikoilla ei ole.

Taloyhtiö voi joko itsenäisesti investoida ensimmäiseen latauspisteeseen tai päättää, että asukas toteuttaa latauspisteen omalla kustannuksellaan. Tähän vaikuttaa mm. se, toteutetaanko latauspiste yhteiselle parkkipaikalle vai onko paikat etukäteen jaettu yhtiöjärjestyksessä. Jos taloyhtiö investoi latauspisteeseen, voi taloyhtiö periä latauspisteestä kuukausimaksuna esim. saman maksun kuin muilta pysäköintipaikan haltijoilta peritään lämmitystolpan kuukausimaksuna. Jos maksu sidotaan vastikkeeseen, sen suuruudesta päättää yhtiökokous.

Helpoin vaihtoehto kiinteistöyhtiölle on älykäs latauslaite. Uudet älykkäät latauslaitteet huolehtivat sähkön mittauksesta ja laskutuksesta automaattisesti. Älykäs latauslaite varmistaa, että lataus on turvallista, verkko ei ylikuormitu ja kustannukset kohdistuvat oikein.

Varautuminen tulevaan on osa normaalia pitkän tähtäimen suunnittelua (PTS)

Sähköautojen määrä tulee lähivuosina kasvamaan voimakkaasti. Jo seuraavan viiden vuoden kuluessa vähintään joka toisessa uudessa autossa on latausmahdollisuus ja sähkökäyttö ainakin toisena käyttövoimana. Sähköautojen lataukseen on siis perusteltua varautua niin, että se otetaan huomioon pitkän tähtäimen suunnitelmassa (PTS). Sähköautojen laajaan esiinmarssiin varautuminen edellyttää vähimmillään johtoputkitusten tekemistä tukevammille johdotuksille. Se on halpaa kun valmiudet luodaan isojen remonttien yhteydessä. Tällaisia remontteja ovat mm:

•   Sähköjärjestelmän peruskorjaus

•   Pihan valaistuksen uusiminen

•   Asfaltoinnin uusiminen

•   Rakenteelliset remontit

•   Jne…

Isoissa asunto-osakeyhtiöissä ja liikekiinteistöissä latauspaikkoja tarvitaan enemmän. Mm. keskustan pysäköintilaitoksissa neljä latauspaikkaa on usein liian vähän. Laajemmat latausjärjestelmät kannattaa teettää ammattimaisilla latausjärjestelmätoimijoilla, jotka kykenevät tarjoamaan lataukseen kokonaispalveluita sisältäen mm. etäohjauksen, sähkön mittaus- ja laskutuspalvelut sekä mahdollisesti latausjärjestelmän huollon ja ylläpidon. Ammattimaiset järjestelmät myös ohjaavat latausta siten, että kiinteistön sähköverkko ei ylikuormitu. Ammattimaisilla puolijulkisen ja julkisen latauksen järjestelmillä on mahdollista tarjota latauspalvelua myös muille kuin omille asukkaille tai asiakkaille. Merkittäväksi tulonlähteeksi tästä ei vielä ole, mutta se mahdollistaa kustannusten jakamisen laajemmalle.

Katso Sähköautojen latauspisteet taloyhtiöissä -video

Lataa Motivan Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opas