Sähköautojen mahdollisuudet osana älykästä sähköverkkoa

Sähköautojen mahdollisuudet osana älykästä sähköverkkoa

Fingrid vaikuttaa aktiivisesti sähköautoliiketoimintaan Suomessa integroimalla sähköautot joustavasti sähköjärjestelmään. Lataaminen tulee kuormittamaan voimajärjestelmää niin merkittävästi, että sillä on merkitystä koko valtakunnan tehotasapainoon. Latauksesta on saatava älykästä.

Voimajärjestelmän kannalta on hyvin tärkeää, että sähköautoista saadaan hyödynnettyä se ominaisuus, että ne voivat syöttää sähköverkkoon päin tehoa.

"Meillä on voimajärjestelmässä tarvetta reserveille ja tilanne käy koko ajan haastavammaksi, kun uusiutuvien energioiden tuotanto lisääntyy ja ne syrjäyttävät paremmin säätämiseen kykeneviä energiamuotoja. Lisäksi meille tulee verkkoon entistä suurempi voimalaitosyksikkö, kun Olkiluoto 3 valmistuu. Yksikkökoon kasvu kasvattaa reservitarpeita", kuvaa Fingridin johtava asiantuntija Risto Lindroos

Yksi voimajärjestelmässä tarvittava reservilaji on taajuusohjattu häiriöreservi, jota tarvitaan vain pari kertaa päivässä ja lyhyitä hetkiä kerrallaan. 

"Osallistumista taajuusohjattuun reservikäyttöön sähköautoilija ei huomaisi käytännössä ollenkaan, mutta siitä olisi suuri apu voimajärjestelmälle. Tämänkaltaisen järjestelyn esteenä on tietysti se, että tarvittava tekniikka ei ole vielä loppuun saakka viety", Lindroos sanoo.

Fingrid on sähköisen liikenteen hankkeessa mukana asiantuntijana kehittämässä tällaista tekniikkaa.

Kun sähköauton latausjärjestelmä kehittyy ja sähköautot yleistyvät, niitä voidaan hyödyntää muissakin reservilajeissa ja sähkömarkkinoilla yleisemminkin. Lataaminen täytyy sovittaa yhteen voimajärjestelmän kunkin hetkisen tilan kanssa. Silloin kun markkinoilla on paljon tarjolla sähköä, esimerkiksi juuri tuulisähköä, jonka tuotantoa on vaikea ennustaa, olisi tietysti hyvä hetki ladata sähköautoja samoin kun öisin kun kuorma on pienempi. Viime kädessä tilanne pitäisi älykkään sähköverkon keinoin arvioida joka hetki uudelleen, kunkin hetkisen markkinahinnan mukaan.

"Tulevaisuudessa sähköautoja voidaan käyttää myös sähkövarastona. Meidän on pystyttävä voimajärjestelmässä varastoimaan sähköä sitten, kun voimajärjestelmä perustuu entistä enemmän uusiutuviin energioihin, tuuli- ja aurinkovoimaan. Siinä tehtävässä sähköautot voivat huomattavasti auttaa.Jos koko Suomen autokanta olisi sähköautoja ja niitä käytettäisiin varastona, päivittäisestä kuormanvaihtelusta voitaisiin ehkäpä 10 – 15 prosenttia kattaa sähköautojen avulla", Lindroos arvioi.