Sähköautojen latausverkosto mainosrahoitteiseksi

Sähköautojen latausverkosto mainosrahoitteiseksi

Ensto esitteli keskiviikkona 8.1. 2014 yhteistyössä julkisiin digitaalisiin näyttöihin erikoistuneen Symbiconin kanssa valmistamansa Ensto Chago Wallin. Se on maailman ensimmäisen tekninen ratkaisu, joka yhdistää digitaalisen ulkomainonnan ja sähköautojen lataamisen - ja ensimmäinen näistä uuden ajan latauspisteistä sijaitsee Helsinki-Vantaan lentokentän P1-parkkihallissa. Itse teknistä ratkaisua mielenkiintoisempi on sen tarjoama mahdollisuus tehdä julkisista latauspisteistä osin mainosrahoitteisia. Mainostilan myy yhteistyökumppani, kansainvälinen ulkomainonnan myyjä ClearChannel.

Clearchannelin, Enston, lentokenttää hallinnoivan Finnavian ja Symbiconin edustajat esittelivät uutta ratkaisua yhteistyössä Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Digitaalisesta näytöstä vastaava suomalainen Symbicon on aikanaan ideoinut myös maailman ensimmäiset digitaaliset ulkomainostaulut. Niistä ensimmäinen pystytettiin Helsingin keskustaan 2008.
Digitaalisen mainostaulun ja kahden latauspisteen yhdistelmä ei syntynyt hetkessä.

Olemme Enston kanssa valmistelleet tätä uutta tuotetta lähes kaksi vuotta, Symbiconin toimitusjohtaja Pasi Karppanen kertoi lanseeraustilaisuudessa.

Mainonnalla rahaa latauspisteverkoston rakentamiseen

Digitaalisen ulkomainospaikan ja sähköautojen latauspisteen yhdistelmä kiinnosti myös maailman suurinta ulkomainonnan myyjää ClearChannelia, joka toimii Suomen lisäksi yli 50:ssä maassa. ClearChannel tekee monissa maissa – myös Suomessa – yhteistyötä julkisen sektorin kanssa osallistuen infrastruktuurikustannuksiin vastineena mainospaikoista. Suomessa tästä ovat esimerkkeinä mm. useiden kaupunkien linja-autopysäkit. ClearChannel ja Symbicon ovat lisäksi tehneet pitkään yhteistyötä digitaalisten ulkomainostaulujen puitteissa.
Uusi ratkaisu sopii parhaiten sellaisiin paikkoihin, joissa riittävästi – ja mieluimmin sopivaa kohderyhmää edustavia – ihmisiä voi mainostaulun nähdä. Chago WallHelsinki-Vantaan lentoasema suurine ihmisvirtoineen onkin erinomainen paikka “pilottiprojektille”.

Työmatkustajista 22 % sanoo ostaneensa lentokenttämainonnan inspiroimana, ClearChannelin kehitysjohtaja Lassi Tolonen totesi uskoen, että Suomesta löytyy monia muitakin paikkoja, jotka ovat ideaaleja sekä julkisen latauspisteen että digitaalisen mainostaulun sijoittamiseen.

Myös Finnavia, joka muutenkin oli suunnitellut latauspisteiden sijoittamista Helsinki-Vantaan kentän pysäköintitiloihin, lähti innolla mukaan hankkeeseen.

Olemme jatkossa valmiit lisäämään latauspisteitä kysynnän kasvaessa – myös muille lentokentillemme, vakuutti Finnavian Vice President Marko Tikkanen.
Mainostaulun yhteydessä olevan kahden latauspisteen lisäksi Helsinki-Vantaan lentokentän pysäköintitiloissa lanseerattiin samaan aikaan myös kaksi muuta Enston valmistamaa latauspistettä.

Tänään Suomi, huomenna maailma

Ensto uskoo uuden konseptin mahdollisuuksiin – etenkin nyt, kun Liikennevirta Oy:n perustamisen ja tulossa olevan kansallisten latauspisteverkostojen kokoa määrittelevän direktiivin myötä julkisen latausverkoston rakentamistahti todennäköisimmin kiihtyy niin Suomessa kuin maailmallakin.

Meillä on kymmenen vastaavanlaista projektia työn alla, Enston latausratkaisuista vastaava johtaja Allan Alhgren kertoi lanseeraustilaisuudessa, muttei halunnut vielä tarkemmin kertoa, minne seuraava Ensto Chago Wall pystytetään.

Myös Symbiconilla on kovat odotukset uuden ratkaisun suhteen. Yhtiön aiemmin tuottamia digitaalisia mainostauluja on niiden viisivuotisen olemassaolon aikana myyty yli 30 maahan.

Lisätietoa aiheesta (in English) Enston sivuilla.