Sähköautojen latauspisteet yhteiskäyttöön Suomessa

Sähköautojen latauspisteet yhteiskäyttöön Suomessa

LIIKENNEVIRTA OY KYTKEE ERI OMISTAJIEN LATAUSPISTEET YHTEEN - 17 suomalaista energiayhtiötä, joiden hallinnoimat sähköverkot ulottuvat Tammisaaresta Ouluun, ovat tänään yhdistäneet voimansa ja perustaneet latausoperaattoriyhtiö Liikennevirta Oy:n. Uusi yhtiö tarjoaa kaikille julkisten latauspisteiden omistajille ja latauspalvelujen myyjille yhteisen liiketoiminta-alustan. Se mahdollistaa kaikkien valtakunnalliseen Virtapiste-verkostoon kytkettyjen latauspisteiden saumattoman yhteiskäytön. Operaattoriyhtiö pyrkii myös vauhdittamaan latauspalvelujen leviämistä maassamme.


Ajatus latausoperaattoriyhtiöstä syntyi Sähköinen liikenne -hankkeen piirissä syksyllä 2012, jolloin hankkeen toimesta kutsuttiin energiayhtiöitä ympäri Suomea keskustelemaan asiasta. Sen jälkeen asia eteni nopeasti selvityksen kautta valmisteluun. Ensimmäiset energiayhtiöt allekirjoittivat aiesopimuksen operaattoriyhtiön perustamisesta kesäkuussa ja tänään sen sisältö realisoitui perustetun Liikennevirta Oy:n muodossa.

Yhteistyö tuo virtaa latausliiketoimintaanMaksukortti pieni

Liikennevirta Oy tarjoaa latauspalvelujen myyjille ja latauspisteiden omistajille muun muassa yhteisen teknisen alustan ja siihen liittyvän huollon ja ylläpidon sekä käyttäjätunnistuksen ja maksujärjestelmän.

– Virtapiste-yhteiskäyttöisissä latauspisteissä voivat asioida kaikkien autonvalmistajien sähköautot ja yhteiskäyttöjärjestelmään voidaan kytkeä mikä tahansa latauspiste, joka täyttää kansainväliset standardit,  Liikennevirta Oy:n vt. toimitusjohtaja Jussi Palola toteaa.

Yhtiö tarjoaa siis palvelujaan kaikille nykyisille ja tuleville alan toimijoille Suomessa – ei pelkästään omistajayhtiöilleen. Vaikka yhteiskäyttöverkostolla on oma brändinsä, Liikennevirta Oy ei havittele suoria kuluttaja-asiakkuuksia.

- Korostan, että operaattoriyhtiö ei itse omista latauspisteitä eikä puutu esimerkiksi palvelujen hinnoitteluun, Palola jatkaa verraten operaattoriyhtiötä Automatia Pankkiautomaatit Oy:hyn, joka ylläpitää yli 95 % Suomen pankkiautomaateista.

– Sähköautoilijat voivat oman palveluntarjoajansa kortilla ladata sähköä Virtapisteessä missä tahansa Suomessa. Käyttökokemus on yhtenäinen yli kaupunki- ja yhtiörajojen.

Jussi Palola vt tj

Vauhtia latausverkoston rakentamiseen

Liikennevirta Oy:n tarjoaman kattavan palvelupaketin arvioidaan madaltavan latauspalveluliiketoiminnan aloittamisen kynnystä sekä helpottavan sen laajentamista. Tämän uskotaan merkittävästi nopeuttavan Suomen julkisten latauspisteiden (261 kappaletta elokuussa 2013) määrän kasvua. Liikennevirta Oy:n osakasyhtiöt ovat jo solmineet esisopimuksen autonvalmistaja Nissanin kanssa 15 uuden pikalatauspisteen avaamisesta kaupunkien keskustoihin ja valtaväylien varrelle ensi vuoden alussa.

 

Virta Osakkaat

 

– Alati laajenevan yhteiskäyttöisen Virtapiste-latausverkoston myötä sähköautoilusta tulee entistä houkuttelevampi vaihtoehto koko Suomessa, Palola uskoo.

Julkisten latauspisteiden liian vähäiseksi koettu määrä on kansainvälisissä tutkimuksissa todettu yhdeksi keskeiseksi esteeksi sähköautoilun leviämiselle, joten latausverkoston leviäminen tulee varmasti osaltaan myös vauhdittamaan sähköautojen ja ladattavien hybridien kauppaa Suomessa.

Liikennevirta Oy on myös tehnyt kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa aiesopimuksen älylatauksen liittämisestä osaksi suomalaista energiajärjestelmää.

– Sähköautojen latauspalvelut ja tulevaisuudessa erityisesti älylataus tuovat asiakkaillemme uusia palveluita ja energiayhtiöille uutta liiketoimintaa, jolla vähennetään CO2-päästöjä,  toteaa Liikennevirta Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän Energian toimitusjohtaja Tuomo Kantola.

Liikenneministeri uskoo sähköisen liikenteen mahdollisuuksiin

Liikennevirta Oy:n avajaistilaisuudessa puhunut liikenneministeri Merja Kyllönen näkee sähköisessä liikenteessä mahdollisuuksia myös tulevaisuuden palveluille.

- Tulevaisuuden päästötön henkilöautoliikenne samoin kuin joukkoliikenteen ja jakeluliikenteen merkittävä päästöjen vähentäminen lepää kaupungeissa pitkälti sähköisen liikenteen hartioilla. Sähköinen liikenne avaa mahdollisuuksia myös älykkään liikenteen kehittämiselle ja uudenlaisille palveluille, liikenneministeri Kyllönen totesi puheenvuorossaan.

- Voisi sanoa, että sähköinen liikenne on sitä, mitä uudessa liikennepoliittisessa ajattelussa olen halunnut peräänkuuluttaa: uskallusta haastaa perinteiset tavat toimia ja yhteistyön mahdollisuuksien todeksi tekemisestä.

Liikennemisteri Kyllonen

Yhtiön julkistamiseen liittyvä mediatiedote on ladattavissa täältä.

Lisätietoja Liikennevirta Oy:sta saat klikkaamalla osoitetta www.virta.fi