Sähkö vs diesel - kumpi on ympäristöystävällisempi?

Sähkö vs diesel - kumpi on ympäristöystävällisempi?

12.4 Kauppalehdessä julkaistu Nesteen teknologiajohtaja Lars Peter Lindforsin kaupallisen yhteistyön teksti ”Dieselautot sähköautojakin ympäristöystävällisempiä” herätti paljon keskustelua, mutta valitettavasti kaikki blogin väittämät eivät olleet paikkansapitäviä.

Henkilöautojen todelliset CO2-päästöt ovat 40 % suuremmat kuin ilmoitetut päästölukemat

Käytännössä minkään Suomen markkinoilla olevan dieselauton reaaliset CO2-päästöt eivät alita 100 g/km rajaa. Tämä johtuu siitä, että autojen todelliset CO2-päästöt ovat keskimäärin 40 % suurempia kuin valmistajien ilmoittamat lukemat (1). Räikeä ero johtuu NEDC-mittaussyklin kyvyttömyydestä vastata todellisia ajo-olosuhteita. Suomessa vuonna 2015 rekisteröityjen uusien dieselhenkilöautojen ilmoitetut CO2-päästöt olivat keskimäärin 127 g/km. Todellisuudessa päästöt olivat siis todennäköisesti lähempänä 170 g/km.

Nordpool-alueen keskimääräiset päästöt vain 19 g/km – eivät 28g/km

Keskimääräiset sähköauton tarvitseman sähkön tuotannon päästöt Nordpool-alueella, johon Suomikin kuuluu, ovat 19 gCO2/km, eivät 28g/km. Älykkäällä latauksella sähköauton CO2-päästöt saadaan vielä alhaisemmaksi.

Sähköauton päästöt laskevat entisestään ajan kuluessa

Uutena Suomessa ostettu dieselauto pysyy liikenteessä 20 vuotta kuluttaen tuona aikana dieseliä (normaali, sekoitus tai biodiesel), jonka suorat CO2-päästöt ovat 300 g – 2660 g/litra. Sähköauton CO2-päästöt taas laskevat kaiken aikaa energiamixin muuttuessa entistä vähäpäästöisemmäksi. Dieselautolla lukitsemme päästöt 20 vuoden ajaksi kun taas sähköauton ympäristöystävällisyys paranee kaiken aikaa.

Uusien dieselautojen todelliset hiukkaspäästöt seitsenkertaiset

Dieselien lähipäästöt ovat dramaattisesti suuremmat kuin mitä valmistajat ilmoittavat. Todellisessa ajossa uudet dieselautot aiheuttavat keskimäärin 7-kertaa suuremmat typenoksidipäästöt, kuin mitä vaadittu EURO6 – standardi sallii(2). Dieselautojen typenoksidipäästöt ovatkin tärkeä syy siihen, minkä takia kaupunkien ulkoilman typenoksidipitoisuudet eivät ole vähentyneet oletetulla tavalla. Ongelman ytimen muodostavat juuri dieselautot, eikä biodiesel valitettavasti tee poikkeusta päästöjen osalta perinteiseen dieselpolttoaineeseen nähden. Biodieselillä voidaan vähentää CO2-päästöjä, muttei vaikuttaa oleellisesti kaikista haitallisimpiin lähipäästöihin.

Tieliikenteen lähipäästöt tappavat moninkertaisesti enemmän kuin onnettomuudet

Euroopan ympäristövirasto on arvioinut, että Suomessa pienhiukkaset aiheuttavat vuosittain noin 1900 ennenaikaista kuolemaa(3) ja vaikka suurin osa pienhiukkasista tulee kaukokulkeutumana ulkomailta ja vain 11 % liikenteestä, aiheuttavat tieliikenteen primääriset pienhiukkaspäästöt ennenaikaisista kuolemista yli 40 % eli 800 tapausta(4). Pakokaasujen pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti vaarallisempia kuin liikenteen suspensiopäästöt eli liikenteen tien pinnalta nostattama pöly(4).

Päästökauppa huolehtii sähköntuotannon CO2-päästöistä

Sähköntuotannon CO2-päästöt ovat päästökauppasektorin piirissä ja näin ollen CO2-kustannukset on huomioitu sähköntuotannon hinnoissa.

Sähköautoilla pärjää Suomessa jo nyt

Suomalaisten keskimääräinen ajosuorite vuorokaudessa on noin 50 km, joten jo nykyisten sähköautojen toimintasäde riittää kattamaan keskimääräiset ajotarpeet.

Biopolttoaineilla on paikkansa käyttövoimien paletissa

Biodieseliä tulisi käyttää niissä liikennemuodoissa, joissa hiilineutraalilla sähköllä ei vielä voida korvata fossiilisia polttoaineita. Näitä kohteita ovat muun muassa raskas liikenne, jossa biopohjaisilla polttoaineilla ja käyttövoimilla voidaan saavuttaa oikeita päästövähennyksiä. Biopolttoaineet voivat myös keskipitkällä aikavälillä olla hyvä vaihtoehto maissa, joissa sähköntuotannon CO2-päästöt ovat suuria.

Esimerkiksi vihdoin julkaistussa Euroopan Komission Globiom-tutkimuksessa yhtenä tuloksena on, että biodieselin käyttö liikenteessä itse asiassa lisää päästöjä. Lue lisää täältä: 

http://www.euractiv.com/section/climate-environment/news/biodiesel-worse...

Lähteet:

1 = ICCT 2015 http://www.theicct.org/sites/default/files/publications/ICCT_LaboratoryToRoad_2015_Report_English.pdf

2 = http://theicct.org/sites/default/files/ICCT_PEMS-study_diesel-cars_2014_factsheet_EN.pdf

3= European Environment Agency (2015). Air quality in Europe – 2015 report. EEA Report No 5/2015.

4= Ahtoniemi ym. 2010. Ahtoniemi, P; Tainio, M; Tuomisto, J; Karvosenoja, N; Kupiainen, K; Porvari, P; Karppinen, A; Kangas, L; Kukkonen, J. 2010. Health Risks from Nearby Sources of Fine Particulate Matter: Domestic Wood Combustion and Road Traffic (PILTTI).http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/821ba678-1430-4016-bfc8-77a40c49eb1f

Alkuperäinen blogikirjoitushttp://blog.kauppalehti.fi/energiablogi/neste-dieselautot-sahkoautojakin...