Ensto ja EasyPark yhteistyöhön

Ensto ja EasyPark yhteistyöhön

Sähköautojen latausinfrastruktuurin kehittyessä myös maksut tulevat mukaan kuvioon. Alojensa johtavat yritykset Ensto ja EasyPark aloittavat strategisen yhteistyön, jonka tavoitteena on tarjota latausasemille käyttövalmis mobiilimaskujärjestelmä.

Euroopan komissio valmistelee uutta direktiiviä, joka velvoittaa maat investoimaan merkittävästi latausinfrastruktuuriin vuoteen 2020 mennessä. Samalla se tarkoittaa uusia vaatimuksia tolpille ja muutoksia latauksen ilmaisuudelle. Toistaiseksi ilmainen sähköautojen ilmainen lataaminen päättyy näillä näkymin viimeistään seitsemän vuoden kuluessa.

Ensto on yksi johtavista yrityksistä, joka on ollut kehittämässä kattavaa sähköautojen latausinfrastruktuuria. Sähköautopenetraation ja tolppainfran laajetessa on kuitenkin selvää, että kenelläkään ei ole varaa sallia tuhansien sähköautojen lataamista ilmaiseksi. Tämän myös Ensto on tunnistanut ja valinnut itselleen yhteistyökumppanin.

”Asiakkaamme ymmärtävät jo nyt, että ilmaisuus ei ole lopullista. Meidän on pystyttävä tarjoamaan asiakkaillemme helppokäyttöinen ja edullinen mahdollisuus latauksen veloittamiseen. Sen vuoksi olemme valinneet yhteistyökumppaniksi EasyParkin, joka on johtava pysäköintimaksupalveluiden tarjoaja”, kertoo Enston sähköautojen latausratkaisuista vastaava johtaja Allan Ahlgren.

Sähköauto on joka tapauksessa pysäköitävä latausta varten, joten on järkevää yhdistää pysäköintimaksu ja latausmaksu.

”Luomme pysäköinnille selkeän ja johdonmukaisen käyttäjäkokemuksen. Mobiilimaksun ansiosta voimme myös ilmoittaa latauksen tilan asiakkaalle reaaliajassa ja kuljettaja osaa palata autolleen sopivaan aikaan”, kertoo Magnus Flodberg, EasyPark-konsernin sähköisen liikenteen hankkeista vastaava johtaja.

”Asiakas voi suorittaa maksun itse tai valita maksajaksi yrityksen suoraan sovelluksessa”, hän täsmentää.

Etua yhteistyöstä

Yksittäinen alan toimija ei välttämättä pysty ennakoimaan ja suunnittelemaan seuraavan sukupolven palveluiden monimutkaisia käyttäjätarpeita. Tätä mieltä ovat myös Ensto ja EasyPark.

Toimijoiden kannattaakin luoda palvelut avoimessa yhteistyöverkossa vahvimpiin osaamisalueisiinsa keskittyen, molemmat uskovat.

Maksupalveluiden on tärkeä toimia niin kutsutulla yhteiskäyttö- eli roaming-periaatteella: käyttäjä voi suorittaa pysäköintimaksun aina samalla tavalla riippumatta siitä, kuka latausaseman on valmistanut tai kuka sitä hallinnoi.

Katso tiedote Enston sivuilta kokonaisuudessaan tästä.