Aprillia! Sähköautoja ei olla kieltämässä. Mutta…

Aprillia! Sähköautoja ei olla kieltämässä. Mutta…

Julkaisimme aprillipäivänä uutisen otsikolla ”Suomi kieltämässä sähköautot. Saimme tekstistä paljon palautetta. Tekstiä luonnehdittiin oivaltavaksi. Palautteessa oli myös toinen sävy: ”välillä lukiessa tuntuu siltä, että joku oikeasti ajattelisi näin”, kommentoija kirjoitti Facebookissa. Meille saapui myös iso joukko huolestuneita tai tuohtuneita palautteita, joissa teksti oli otettu totena. Nämä palautteet arvostelivat voimakkaasti viranomaisia. ”Onko Suomi ihan pihalla”, kysyttiin. Pahoittelut ministeriöille, että käytimme nimeänne tässä jekussa.

Mikä osa tekstistä sitten on totta?

1.  Sähköautoja ei ole edistetty Suomessa yhtä aktiivisesti kuin muualla Euroopassa. TEM on tukenut sähköautoja ja latauslaitteita yhteensä noin 10 M€:lla viimeisen viiden vuoden aikana.

2.  Hallitus on todellakin myöntämässä yli sata miljoonaa euroa tukea liikenteen kehittyneiden biopolttoaineiden tuotantoon. Biopolttoaineita tuottavat Suomessa öljy-yhtiöt Neste ja St1. Biopolttoaineiden tuotannon osuus näiden yhtiöiden liikevaihdosta on vähäinen. Voidaankin sanoa, että tuet biopolttoaineille valuvat Suomessa pääasiassa öljy-yhtiöille ja öljyn ekosysteemiin.

3.  Kärkihanketuki ei kuitenkaan ole luultavasti menossa pelkästään öljy-yhtiöille. Kärkihankkeiden energiatukea voidaan tuen perustelumuistion mukaan käyttää myös sähköajoneuvojärjestelmiin. Hallitusohjelman toimeenpanosuunnitelma (Hallituksen julkaisusarja 13/2015, 28.9.2015) edellyttää, että […vaihtoehtoisten teknologioiden ja käyttövoimien kuten sähköautoteknologioiden osuutta lisätään kustannustehokkaasti.]

4.  Valtiovarainministeriö on selvitellyt sähköautojen vaikutusta liikenteen veropohjaan jo pidemmän aikaa ja on aidosti huolissaan veropohjan rapautumisesta. Suomalainen verottaja on kuitenkin sen verran tehokas, että uudet veromallit ovat valmiina myös siinä tapauksessa, että valtaosa ajoneuvoista liikkuisi sähköllä. VM osaa oman tonttinsa ja autoilijaa ei tulla päästämään jatkossakaan helpolla.

5.  Totta on myös se, että Suomi on suhtautunut erittäin nihkeästi uusiin digitaalisiin liiketoimintamalleihin ja jakamistalouteen. Mm. Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa on todennut, että ”kahdeksan kymmenestä maailmalla nopeimmin kasvavasta bisneksestä olisivat Suomessa laittomia”. Hallitusohjelmassa tavoitteena on myös norminpurku, mutta näyttää siltä, että uusien liiketoimintamallien mahdollistaminen Suomessa on edelleen kovin takkuista vanhojen toimijoiden puolustaessa voimakkaasti olemassa olevia suojattuja markkinoita.

6.  Onko Suomessa vaarana innovaatioresurssien sirpaloituiminen? St1:n hallituksen puheenjohtaja Mika Anttonen on vakavasti esittänyt, että ”Suomi on liian pieni maa, että voisimme hajauttaa innovaatioresurssejamme kaikille sektoreille”. Uskomatonta!

7.  Myös VTT ja VATT ovat vakavissaan esittäneet, että ”sähköautojen laajamittainen edistäminen ei ole Suomessa perusteltua”. VTT:n ja VATT:n laskelma, jota käytetään politiikkakehyksen pohjana, lähtee CO2:n vähentämisen kustannuksista. Laskentaperusteet on laadittu paperissa sikäli tarkoitushakuisiksi, että skenaario päätyy suosittamaan biopolttoaineiden käyttöä. Sähköautojen ottaminen oikealla tavalla mukaan arvioihin tekisi sähköautosta myös CO2:n vähentämiskeinona ylivoimaisen. Virheellisestä vertailusta mm. täällä

8.  Liikenne- ja viestintäministeriössä on valmisteilla liikennelainsäädännön kokonaisuudistus, Liikennekaari, joka tulee ottamaan kantaa mm. siihen, saavatko kaupalliset toimijat kilpailla alueilla, joilla on julkisesti rahoitettu joukkoliikennejärjestelmä sekä siihen, ovat Uberin kaltaiset palvelut Suomessa laillisia. Nykyiset monopolitoimijat, äänekkäimpinä HSL ja taksit, vastustavat muutoksia jyrkästi. LVM tukee voimakkaasti Liikkuminen palveluna –ajattelua. Yksityisautoja ei sentään olla kieltämässä. LVM valmistelee sähköisen liikenteen edistämistoimia AFI (Alternative Fuels Infrastructure) direktiivin toimeenpanon yhteydessä.

9.  Riippumatta siitä, ruvetaanko sähköliikennettä Suomessa voimakkaammin edistämään, Suomi on noin viiden vuoden takamatkalla kärkimarkkinoihin kuten Norjaan. Tätä matkaa ei kyetä millään keinoilla enää kuromaan kiinni. Toivottavasti pääsemme oikeilla edistämiskeinoilla liikenteen sähköistymisessä muun läntisen Euroopan vauhtiin.

10.  Samaisena aprillipäivänä Helsingin Sanomat julkaisi koko aukeaman jutun otsikolla ”Autot liikkuvat vastakin bensiinillä ja dieselillä”. Juttu alkaa sanoilla: ”Unohtakaa sähköautot, kaasuautot ja vetyautot.” Toivottavasti juttu oli aprillipila.

Aprillipäivän satiirin kirjoittaja on Sähköinen liikenne –hankkeen koordinaattori Elias Pöyry. Alkuperäinen aprillijuttu löytyy täältä.