Kotilatauspisteellä lataat sähköauton helposti ja turvallisesti

Sähköauton latauksesta suurin osa tapahtuu kotona yöaikana. Kotilatauspisteen hankkiminen ei vain helpota jokapäiväsiä rutiineja sähköauton kanssa, vaan myös takaa turvalliset yöunet.

Kotilatauspisteen hankkiminen on osa auton ostoa

Sähköauton käyttö ja sen lataaminen perustuu sekä kotona, että julkisilla latauspisteillä tapahtuvaan lataukseen. Erityisesti yksityiskäytössä olevat autot viettävät suurimman osan, jopa 90 %, ajastaan pysäköityinä. Sähköauto käyttääkin tuon muuten joutoajan itsensä lataamiseen. Otollisin aika auton lataamiseen on luonnollisesti yöllä omasta kotilatauspisteestä, sekoittamatta arjen rytmejä ja keskeyttämättä päivän ajoja.

Koska suurin osa sähköauton latauksesta tapahtuu kotona, on sen helppouteen ja turvallisuuteen kiinnitettävä erityistä huomiota. Vaikka automallien mukana tulee yleensä latausjohto, jolla sähköautoa voi ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, on johdon käyttö tarkoitettu vain tilapäiseen lataukseen ja silloinkin vain tarkastetuista pistorasioista. Sähköauton lataaminen kuormittaa talouksien sähköverkkoa sen verran huomattavasti, että esimerkiksi vanhojen omakotitalojen vanhat sähköviennit voivat vioittua ja aiheuttaa näin palovaaran talon asukkaille. Tämän takia on oman turvallisen kotilatauspisteen hankkiminen  osa auton ostoa. Lisäksi kotilatauspisteen avulla säästyt vaivalloiselta latausjohdon jokapäiväiseltä kaivamiselta auton takakontista. Myös lataaminen tapahtuu nopeammin.

Latauspisteen hankkimisen yleiset periaatteet:

1. Sähkö- ja paloturvallisuus
Latauspisteen kytkeminen on turvallisinta, kun se tehdään suoraan sähköpääkeskuksesta. Sähkötöiden tekeminen on luvanvaraista toimintaa, joten asentaminen tulee teettää ammattilaisella.

2. Käytön helppous ja mukavuus
Oikeanlainen ja oikeaan paikkaan asennettu latauspiste helpottaa ja nopeuttaa sähköauton lataamista ja siihen liittyviä päivittäisiä rutiineja merkittävästi.

3. Suunnitelmallisuus
Latauspisteen hankintaa tehdessä on hyvä ottaa huomioon latauspisteen käyttöikä sekä mahdolliset muut latauspisteen käyttäjät. Ensimmäistä latauspistettä hankittaessa taloyhtiöön kannattaa varata valmiudet useamman latauspisteen asentamiseen, sillä sähköautot yleistyvät. Lisäksi on hyvä varmistaa ammattilaiselta, että latauspiste on pitkäaikainen ja soveltuu näin myös autojen ja sähköverkon tulevaisuuden kehityksiin.

Latauspiste valitaan automallin perusteella

Kotilatauspiste hankitaan ostettavan auton perusteella. Tarjolla olevissa sähköautomalleissa on käytössä muutamia eri latausstandardeja, eli eri nopeuksilla ja erilaisin liittimin tapahtuvia lataustapoja. Vaikka eri automalleja vertaillessa lataustavat ja niiden vertailu vaikuttaa monimutkaiselta, ei kotilatauspistettä hankkiessa tarvitse tietää kuin juuri oman autonsa latausstandardi. Kotilatauksessa pääosin käytetään Peruslatausta (myös osassa kotilatauspisteissä mahdollisuus Hitaaseen lataukseen). Peruslataukseen on Suomessa käytössä kaksi latausstandardia: ’Mennekes’ (tai tyyppi 2) sekä ’Yazaki’ (tyyppi 1/SAE J1772). EU on säätänyt direktiivin, joka määrittelee Mennekes –tyypin EU:ssa käytettäväksi standardiliittimeksi. Tästä huolimatta Suomessa olevissa autoissa on molempia. Lisäksi molemmista lataustyypeistä on olemassa ns. Combo versiot, jotka mahdollistavat tietynlaisten pikalatausasemien käytön tulevaisuudessa. Tämä ei kuitenkaan vaikuta kotilatauspisteen hankintaan.

Alla olevasta taulukosta näet mitä standardeja kukin sähköauto käyttää kotilatauksessa.

 

* Tulossa eurooppalaiseen versioon

Disclaimer: Taulukko on osin puutteellinen. Taulukon tietoja ei tule käyttää kotilatauspisteen tai auton oston päätöksenteossa, vaan tiedot tulee tarkistaa auton ja latauspisteen jälleenmyyjältä.

 

Asumismuodolla isoin vaikutus kotilatauspisteen hankintakustannuksiin

Latauspistettä hankkiessa kotitalouksiin saa apua yleensä auton myyjältä, omalta sähköverkkoyhtiöltä, tai latauspistelaitteen valmistajalta tai myyjältä. Kotilatauspisteen hankinta kuitenkin eroaa merkittävästi riippuen siitä omistatko itse omakotitalosi, vai asutko taloyhtiössä johtuen päätöksentekoprosesseista sekä tarvittavista muutostöistä. Latauspisteen asennuksesta saa tehtyä kotitalousvähennyksen.

Kotilatauspiste omakotitaloon

Kotilatauspisteen hankinta alkaa yleensä katselmoinnilla, jossa arvioidaan paras ratkaisu kotilataukselle. Omakotitalojen yhteydessä on usein jo valmiiksi varattu pysäköintipaikka autolle. Se onko pysäköintipaikka autotallissa talon sisällä, katoksessa, vaiko ulkona vaikuttaa latauspisteen malliin: seinälle kiinnitettävä vai maassa seisova. Merkittävin ero kustannuksiin omakotitalojen välillä syntyy kuitenkin vaadittavista muutostöistä taloon tai pihamaalle. Kotilatauspiste tulle aina kytkeä suoraan sähköpääkeskukseen, joka on luvanvaraista toimintaa ja tulee siis teettää sähköammattilaisella. Helpoimmissa tapauksissa kotilatauspisteen voi asentaa autotalliin pienillä muutostöillä sähkökaapelin vientiä varten. Laajempia urakoita vaativat esimerkiksi latauspisteen asentaminen pihalle pidemmän matkan päähän sähköpääkeskuksesta, joka vaatii kaivuutöitä. Latauspisteen asennuksesta on myös hyvä ilmoittaa talovakuutusyhtiölle.

Sähköautojen maahantuojilla on yhä enenevissä määrin sopimuksia eri latauspistetoimittajien ja urakoitsijoiden kanssa, jotta sähköauton ostajille pystytään toimittamaan sekä sähköauto, että kotilatauspiste avaimet käteen -periaatteella.

Kotilatauspiste taloyhtiöön

Taloyhtiöissä kotilatauspisteen hankinta alkaa keskustelulla isännöitsijän sekä taloyhtiön hallituksen kanssa. Mikäli taloyhtiön tahtotila hankkia latauspisteitä sähköautoille on olemassa, alkaa kotilatauspisteiden hankinta niin ikään katselmoinnilla. Olemassa olevat pysäköintimahdollisuudet sekä talon sähköpääkeskuksen sijainti ja ominaisuudet vaikuttavat latauspisteiden toteutumiseen.

Teknisen toteutuksen arvioinnin lisäksi tulee taloyhtiössä päättää sähköauton lataamiseen liittyvien kustannuksien jakamisesta. Muutostöiden kustannukset tulisi jakaa yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti osin taloyhtiölle osin sähköauton käyttäjille. Latauksen kulut voi jakaa kulutuksen mukaan, mutta lisäsähkömittareiden asentamisesta voi koitua lisäkustannuksia. Siitä vastaa paikallinen sähköverkkoyhtiö.

Latauspisteen olemassaolo myös lisää asukkaiden kiinnostusta sähköautoiluun tai voi jopa vaikuttaa uusien asukkaiden ostopäätökseen. Edelläkäyvissä taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteet on jo otettu huomioon tulevaisuuden pysäköintiratkaisuiden suunnittelussa.

Talvilämmityspistorasioiden käyttöä sähköauton lataamiseen tulee välttää! Talvilämmitysrasiat on tarkoitettu auton lohkolämmittimen sekä sisätilalämmittimen käyttöön, eivätkä ne sovellu sähköautojen lataamiseen, sillä se kuormittaa sähköverkkoa huomattavasti enemmän.

Sähköauton käyttö ilman kotilatauspistettä

On tilanteita, jolloin sähköauton käyttö on mahdollista ilman auton lataamista kotona. Tämä usein edellyttää sitä, että auton käyttäjä asuu ja liikkuu pääosin taajamassa, jossa on runsaasti latausasemia. Latauspiste työpaikalla myös edesauttaa sähköauton käyttöä ilman kotilatauspistettä.